vrijdag 21 september 2007

Isomotive Zaandam












link ons & laat het isomotive weten
u krijgt dan een speciale link op onze sites!
Hoe Isomotive begon " 2003" .
Rvs autoaccessoires groeimarkt voor Zaanse metaalbedrijf Isolas
Van onze verslaggever ronald massaut zaandam - Isolas wil de grens over. Niet eens zozeer met onderhoud en aanleg van roestvrijstalen (rvs) leidingen, maar met de verkoop van rvs-accessoires voor jeeps, pick ups, suv’s en de moderner ogende werkbusjes. De internetsite http://www.bullbar.nl/, is een groot succes voor het Zaandamse bedrijf. Uit de internetwinkel komt inmiddels een kwart van de totale omzet. Klanten zitten in heel West- en Noord-Europa. De winkel begon als een bijactiviteit. Goed om wat extra werk achter de hand te hebben, voor het geval het onderhoudswerk bij bedrijven eens zou teruglopen, was de gedachte. Inmiddels maken autoaccessoires een kwart uit van de omzet van metaalbedrijf Isolas. Wat begon met het zelf vervaardigen van (roestvrijstalen) beschermingsbuizen aan de zijkant van de auto en in beperkte mate de bekende bullbar op jeeps en suv’s, is binnen een jaar een deelmarkt geworden met een ongekend groeipotentieel. Isolas dankt de ontstane mogelijkheden aan de Europese auto-industrie, die vanaf 2002 niet langer standaard een bullbar op een jeep monteerde. ,,Dan komen mensen ineens bij een metaalbedrijf langs om te vragen of wij daar iets voor kunnen maken’’, legt directeur Jules Tabak uit. ,,Ze komen voorrijden met de auto en vragen: heb je hier een bullbar voor. Zo is het begonnen.’’ Als snel bleek een bullbar die perfect past bij de auto, toch iets moeilijker te maken dan gedacht. ,,Het buigwerk luistert heel nauw en er is niet één universele bevestigingsmethode. Iedere auto is anders en we voelden er niets voor om zo maar wat in elkaar te knutselen’. Het moet wel perfect zijn.’’ Er dienden zich meer opties aan; zogenoemde sidebars ter bescherming van de zijkanten en de dorpels van auto’s. ,,Die zijn vrij eenvoudig te maken, geven optimale bescherming tegen parkeerschade en mensen vinden het vaak mooi ook. Heb je lichte schade, dan hoef je niet naar de plaatwerker. Je vervangt de sidebar en je gaat weer op pad.’’ Om toch hoogwaardige producten vanaf de plank aan te kunnen bieden, gingen Tabak en Kees Groen, die de interwinkel runt, op zoek naar alternatieven voor de zelfgeproduceerde bullbar. ,,We vonden enkele grote fabrieken, die werkelijk voor elke auto een bullbar maken. Voor het beste dat we op de markt konden krijgen hebben we met de producenten afspraken gemaakt. Alles is op onze internetsite te bestellen.’’ Voor de handelsactiviteiten gebruikt het bedrijf de naam bullbar.nl. Als internetnaam is het geclaimd in Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk en andere landen in Europa. Potentiële klanten worden op een eigen landensite in de eigen taal aangesproken en krijgen een complete internetwinkel voorgeschoteld met tal van rvs-accessoires. Groen beheert de internetsite, maar ontvangt alle orders en handelt ze vanuit Zaandam af. Nederlandse bestellingen worden meestal onder rembours verzonden (betalen bij ontvangst), maar klanten blijken graag naar zaandam te komen om het bestelde persoonlijk o te halen. ,,Het is ongelooflijk hoe ver mensen bereid zijn om te reizen als ze zaken voor de auto kopen of willen zien hoe het staat op hun eigen auto. Ze komen uit het hele land.’’ De internetwinkel krijgt ook goede respons uit het buitenland. Vooral in Engeland is de sidebar een groot succes, stelt Groen. Deze worden in de werkplaats bij Isolas gemaakt, ingepakt en verzonden. Betaling geschiedt per creditcard. Bestellingen voor bullbars komen vooral uit Duitsland. Zo kan het dus gebeuren, dat de Duitse fabrikant zijn product eerst naar Zaandam stuurt om hier te worden omgepakt in karton met daarop de Duitse naam bullbar.de en dat het vanuit Zaandam wordt teruggestuurd naar Duitsland naar de afnemer. Nog erger dan de Italiaanse Parmaham, waarvoor de biggetjes uit Nederland komen. ,,Een beetje omslachtig en weinig efficiënt. Commercieel misschien daarom ook wel heel onzeker’’, vinden Groen en Tabak. ,,Eigenlijk zouden we iemand moeten hebben in Duitsland, die de bestellingen afhandelt, verstuurt met onze logo’s erop, in ons verpakkingsmateriaal en met onze naam op de rekening. Zo stuiten we ook in Engeland op het feit, dat er een geweldige markt is voor sidebars. Als we daar optimaal van willen profiteren, dan zouden we daar eigenlijk een vestiging of een steunpunt moeten hebben. Zo ver zijn we alleen nog niet.’’ Uit klantencontacten had Tabak gemerkt, dat er een grote bereidheid bestaat om geld uit te geven aan de auto. Een eigen gezicht is belangrijk. Tabak: ,,Het kan economisch nog zo slecht gaan, de auto is het laatste waar mensen op bezuinigen. Dat was een goede reden om de zaken professioneel aan te pakken. Dit is het eerste jaar dat we echt draaien en de respons is geweldig. Ik sluit niet uit, dat de internetwinkel op termijn misschien wel groter wordt dan het metaalwerk zelf.’’